Szerzői jogi védelem alatt álló oldal. A honlapon elhelyezett szöveges és képi anyagok, arculati és tartalmi elemek (pl. betűtípusok, gombok, linkek, ikonok, szöveg, kép, grafika, logo stb. ) felhasználása, másolása, terjesztése, továbbítása - akár részben, vagy egészben - kizárólag a Jófogás előzetes, írásos beleegyezésével lehetséges.
Mindehhez hangsúlyozni kell, hogy Bergson az eszméletfogalom szétszálazhatatlan kettős természetét hangsúlyozza, amely értelemből és az ösztönt felszínre hozó intuícióból áll, s amelyek közül az emberi eszmélkedés során az értelem rendre maga alá gyűri az intuíciót; a francia szerző azonban éppen ez utóbbi jelentőségére, megerősítésének szükségességére hívja fel a figyelmet, mivel az intuíció teszi lehetővé a valóság mélyebb rétegeinek megismerését, s ez (aztán) az ihlet által, segítségével fejeződhet ki. Bergson így érvel az intuíció fontosságáról: figyeljünk arra, ami bennünk a külsőtől legjobban elszakadt s az értelmiségtől a legkevésbé áthatott. Keressük önmagunk legmélyén azt a pontot, hol a saját életünkön belül vagyunk. Akkor a tiszta tartamba merülünk, oly tartamba, hol a folyton menetelő múlt szüntelenül abszolúte új jövendőtől terhesedik. 6 Az eddigiekből tehát kitűnik, hogy az eszmélet az ember életében nem egyedi, egyszeri aktus, s nem is kizárólag gondolkodás, hanem olyan lelki, tapasztalati, gondolati tevékenység együttese, amely a múlt emlékképeit, a külső és belső világ személyiséget formáló tapasztalatait, belátásait újra meg újra mozgósítva az élet egészét végigkíséri, cselekvéseink, élni tudásunk, élni akarásunk reflektív hátterét képezve.
Zenét hallgatok, valaki gitározni kezd, aztán a gitár hangja elsüllyed, feloldódik valami mélyről jövő zúgásban. Egynemű zúgás, mint a pataké, a mélyén dallamfoszlányok. Soha nem érdekelt más zene, csak az, aminek köze van ehhez a mélyvilági hömpölygéshez. Minden onnan jön, és minden oda tart. A közbenső idő tulajdonképpen nem számít. Vagy mégis. Nem tudom. Két-három hangot játszani órákon keresztül. Semmi cicoma és szépelgés, semmi hatáskeltés. Mindenki akar valamit a másiktól. Szeretnék semmit sem akarni, és akkor talán sikerülne megérintenem azt az egyetlen akaratot, ami a világot tartja. A vágy arra, hogy egyedül legyek a régi padlásszobámban, ahol most a zenekari próbákat tartjuk. Emlékszem egy nyári napra, amikor reggeltől estig ott ültem abban a szobában. Odakint elviselhetetlen forróság, behúztam a függönyöket és zenéltem. Persze ezt a zenélést úgy kell érteni, hogy megpendítettem a gitáron például a D húrt, majd a húr által keltett rezgést folyamatosan erősítettem a visszhangosítóban, aztán a visszhangosító által előidézett gerjedést felvettem, és erre a felvett gerjedésre rájátszottam egy másik hangot, amit ismét csak a végtelenségig visszhangosítottam.