Ahol ezek a sugarak kidöfik az égboltot, ott jelenik meg a vizsgált árnyékvető alakzat égi mása. Ezeket a döféspontokat összekötve kirajzolódik a körvonal égre vetített képe. Az erkélylemez árnyékot adó sarokpontjain átvezetett vetítősugarakat a ábrán szaggatott vonalakkal jelöltük az alaprajzon és minden egyes sugárhoz csatoltuk az azimút szögértékeket/szögmagasság értékeket. A metszeten a folyamatos vonalak a képzeletbeli vetítő sugarakat jelképezik. Ezek a vetítő sugarak egy képzeletbeli, hajlásszögük értékeivel jelzet síkban fekszenek, amely az erkélylemez árnyékot adó élein haladnak át. 28 22. ábra ABLAK FÖLÖTTI ERKÉLY ÉGBOLTRA VETÍTETT KÉPÉNEK SZERKESZTÉSE A vetítő sugarak kiinduló pontja a V vizsgálati pontban van. Ebből a pontból csak az ablak fölötti erkélylemez alsó éle látható, tehát ez árnyékolja el az égboltot az üvegfelület elől. Ez az árnyékvető idom, vagy az árnyékot vető körvonal. Ennek négy sarokpontját 1- től 4-ig számokkal láttuk el. Ezeken a pontokon átvezetett, a V vizsgálati pontból induló képzeletbeli sugarak nyomvonalait az ábrán szaggatott vonallal jelöltük, amelyekre ráírtuk ezek azimút és/magassági szögeit.
A szórt sugárzásnak mint a nevéből is következik nincs meghatározott iránya, ezért a szórt fény mennyiségét csupán az határozza meg, hogy mekkora égboltfelületet lát az üvegezés. A fentiekből következik, hogy a tervezés idején szükséges megismerni a vizsgált üvegfelületre érkező fénysugarak beesési szögét. A beesési szöget a vizsgált felületre emelt merőlegestől, a felület normálisától szögfokokkal mérjük. A térbeli szögek útvesztő és bonyolult kiszámítását elkerülendő, a SUNARCH program közvetlen grafikai eszközt kínál bármely térbeli helyzetű sík beesési szögeinek leolvasásához. A beesési szögmérő egyesíthető a nappályákkal ha bekapcsoljuk a Megjelenési opciók ablakban Beesési szög vonalak és értékek megjelenítése parancsot. A beesési szög mérésre szolgáló ábra közös központú körök sorozatából áll, amely úgy keletkezik, hogy egy virtuális félgömböt, a vizsgált (üveg) felület dőlésével, tájolásával megegyezően, párhuzamos síkokkal, egymástól 5 vagy 10 szögtávolságokban 32 elmetsszük. A gömbfelületen ezáltal körök, vagy körszegmensek keletkeznek.
További előny, hogy a benapozás a tervezés bármely fázisában használható funkció. Így az épület tömegmodellen, a vázlatterven vagy az engedélyezési és kiviteli terv részletességű munkán is egyenlő hatékonysággal készíthető el. 13. 1. Tudnivalók A Benapozás vizsgálat funkció használata előtt érdemes tisztában lenni bizonyos szabályokkal és sajátosságokkal. 64 3D modell alapú számítás Az árnyékolási ábra a projekt aktuális 3D modelljének információi alapján ® készül el. Itt fontos megemlíteni, hogy az képes a modell egyes részleteinek a megjelenítésére és elrejtésére is a felhasználói beállításoknak megfelelően. A Benapozás vizsgálat funkció használata előtt tehát javasolt megbizonyosodni arról, hogy a 3D modell rendelkezik-e minden kellő információval vagy esetleg szükséges annak a frissítése, más beállításokkal. Megjelenés A benapozási rajzolat megjelenése nagyban függ a beállított megjelenítési tulajdonságoktól. Színes és fekete vázlatos ábrázolásra egyformán mód van attól függően, hogy látványosabb vagy inkább technikai rajzra van-e szükség.
A tartót 2D vagy 3D ablakban is elhelyezheti. 41 6. Függönyfalba épített nyílászárók Egyszerűen készíthet összetett üvegezett szerkezeteket, függönyfalakat. A fő szerkezeti elemek elkészítése után a függönyfalba szabadon illeszthet nyílászárókat a szerkezeti elemekhez igazítva. Használat Először készítse el a függönyfalat, és állítsa be a fő szerkezeti elemek helyzetét: állítsa be a függönyfal Üvegdarabok száma ill. Üvegdarabok méretezése tulajdonságait. (Ezek a tulajdonságok az elem kijelölése után a Tulajdonságkezelőben a Szerkezet címszó alatt vagy az elemen jobb kattintás után a helyi menüben a Módosítás menüpont alatt találhatók. ) 42 Miután az osztóbordák a helyükre kerületek, a nyílászárókat ezekhez igazítva is elhelyezheti az alaprajzi ablakban. Válassza a Modell eszköztárból az Ajtó - Ajtó két ponttal ikont, majd kattintson a leendő nyílászárót határoló bordák megfelelő pontjaira. 43 1. Ha a nyílászáró beépítése következtében módosul a nyílászáró külső kontúrja, a függönyfal tokszerkezete is követi a változásokat.
Előnézet A Projekt tartalma listában kiválasztott rajz előnézeti képét jeleníti meg miniatűr formájában. Fájlinformáció A program alapvető információkat jelenít meg a kiválasztott fájlról. Megnyitás A Megnyitás gombra kattintva megnyithatja a kiválasztott projektet, vagy rajzot. A keresést bármikor megszakíthatja az ESC billentyű megnyomásával. 55 11. Gyors előnézet Az ® 2009 változatban a Gyors előnézet funkciónak köszönhetően könnyen és egyszerűen áttekinthetőek a projektben található rajzok. Ezen felül lehetőség nyílik a rajzok közti váltásra. Az utasítás használatát akkor ajánljuk, amikor az Ablak menü – Kiemelés funkciót használja, tehát a rajzterületen csak egy ablak tartalma látszik. Használat A Gyors előnézet az Állapotsorban található gomb megnyomásával indítható el. A megjelenő ablakban láthatóak a projektben lévő nyitott rajzok. A Gyors előnézet ablak megnyitását követően kattintson az egyik miniatűrre, ekkor a kiválasztott miniatűrhöz kapcsolódó rajz válik aktívvá. 56 Mindig látható A Mindig látható kapcsoló a Gyors előnézet ablak megjelenítését szabályozza.
DirectX Bevezetés Az ® 2009 a korábban használttól eltérő technológiai alapokra helyezi a rajzok és háromdimenziós tartalmak megjelenítését. Ez az új technológia a Microsoft DirectX. A DirectX nem más, mint egy olyan illesztőprogram a Microsoft Windows operációs rendszereket futtató számítógépekhez, amellyel egyebek közt kihasználhatók a számítógép hardvereszközei által kínált gyorsítófunkciók is. ® A DirectX segítségével az képes hatékony kihasználni a megjelenítésben elsőrangú fontosságú eszköz, a videókártya képességeit. A DirectX-ről bővebben A teljesség igénye nélkül, pár szóban a DirectX technológiáról. A DirectX a Microsoft cég egyik csomagja a Windows operációs rendszerhez. A Windows 95 óta a DirectX a Windows szerves része. Egyebek közt olyan ® 2009 Újdonságok 6 szoftverek is alkalmazzák, amelyekben fontos a gyors és élményszerű megjelenítés. Lényeges, hogy a DirectX lehetőséget ad arra, hogy a háromdimenziós és kétdimenziós tartalmakat is sokkal gyorsabban és jobb minőségben jelenítsük meg.