A jelenlegi helyzetben nem elvárható, hogy egy gyökereihez mint identitásához mindenáron ragaszkodó komolyzenei oldal beemelje a könnyűzenei oktatás speciális elemeit a képzési forma lehetséges módozataként. A könnyűzenei oktatás akkreditációja ezért ütközik jelentős, leküzdhetetlennek tűnő akadályokba Magyarországon. Amíg a műfajok közötti párbeszéd és együttgondolkodás fontosságát már külföldön felfedezték, látva az oktatás kiszélesítésének sürgető fontosságát, addig idehaza a komolyzene elefántcsonttornyaiban még a "tegnapelőttit" dédelgetik. Egyoldalúnak bizonyulna bármiféle párbeszéd utáni vágy, ha az azért való igyekezetben a régebbi műfajok értékeit elfelejtenénk. Ahogy – bibliai hasonlattal élve – az Ószövetség nem elválasztható az Újszövetségtől, ugyanúgy a korábbi klasszikus zenei műfajok is megőrizendők, gondossággal ápolandók és megbecsülendők. A könnyűzene a komolyzenéből született új műfaj, amely a mai kor emberének központi zenei nyelvévé vált. Ha ezt letagadnánk, az olyan lenne, mintha egy apa a saját újszülött fiát nem ismerné el saját gyermekének, bárhogyan is néz ki.
A könnyűzene egy olyan zenei stílus, amelyet gyakran nevezhetünk "könnyűzenének". Az Egyesült Királyságban indult a 19. században, és a 20. század közepén vált nagyon népszerűvé. A tengerparti üdülőhelyeken gyakran játszottak könnyűzenét. Gyakran népszerű dalok zenekari feldolgozásaiból állt. Ez olyan zene volt, amelynek népszerűnek kellett lennie, olyan zene, amelyet széles közönség élvezhetett. Az 1930-as években, amikor a BBC elkezdett zenét sugározni a rádióban (amit akkoriban "wireless"-nek neveztek), a könnyűzene nagyon népszerűvé vált. 1945-ben indult el a BBC könnyűzenei programja. Az egyik nagyon népszerű műsor a Friday Night is Music Night volt, amelyben a BBC Concert Orchestra játszott zenét. és a Music While You Work is nagyon népszerű volt. Manapság a könnyűzene néha nem számít divatosnak. A filmzene ma népszerűbb, és a musicalek zenéje. Eric Coates jó példa a könnyűzene zeneszerzőjére. A "By the Sleepy Lagoon" című darabja a Desert Island Discs című rádióműsor jellegzetes dallama lett.
Kik a legjobb énekesek? Nehéz eldönteni, mert ez nem egzakt kategória, hanem szubjektív: a sok tehetséges művész közül mindenkinek más tetszik. Ráadásul különböző szempontok alapján ítélnek a kritikusok, a zenei szakértők és a műélvezők. Jelen írásunkban megpróbálkozunk egy viszonylag objektív toplistát összeállítani, mely több aspektust is figyelembe vesz. Kiindulópontként az amerikai ConcertHotels portál vizsgálatát használtuk: a stúdióban kiénekelt legmagasabb és legmélyebb hangok alapján állapították meg a világ legjobb énekeseinek hangterjedelmét. Ezek az adatok a művész hangjának egy bizonyos aspektusát mutatják meg. A könnyűzenében ikonikusnak számító Rolling Stone magazin is összeállította a maga listáját, mely a szakértők véleményét tükrözi. Ehhez adtuk hozzá egy amerikai és egy európai közönségszavazás eredményét, figyelembe vettük az előadók hangjának, technikájának egyedi sajátosságait, valamint a Grammy-győzelmeket is. Mindezeket a szempontokat súlyoztuk, és az alábbi eredményt kaptuk.
Az alábbi lista a könnyűzenei műfajok kialakulásának kronológiáját mutatja: 1890-es évek: ragtime[7] 1900-as évek: blues, [8] country[9] 1910-es évek: dzsessz[10] 1940-es évek: R&B[11] 1950-es évek: pop/rock[12] 1960-as évek: reggae[13] 1970-es évek: rap/hiphop, [14] heavy metal[15] 1980-as évek: electro[16]JegyzetekSzerkesztés↑ pop music. Collins English Dictionary - Complete & Unabridged 11th Edition. Hozzáférés ideje: October 10, 2012. ↑ a b Arnold, Denis. The New Oxford Companion Music, Volume 1: A-J. Oxford University Press, 111. o. (1983). ISBN 0-19-311316-3 ↑ a b Arnold, Denis. The New Oxford Companion to Music, Volume 2: K-Z. Oxford University Press, 1467. ISBN 0-19-311316-3 ↑ a b Tagg, Philip (1982), "Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice", Popular Music (no. 2): 41 ↑ [ Zenei Enciklopédia: átkomponált dal] ↑ a b c d e f g h Richard Middleton and Peter Manuel. "Popular music" in Grove Music Online. ↑ Connexions: Ragtime ↑ AllMusic Guide: Blues. [2005. május 30-i dátummal az eredetiből archiválva].
Egervári Mátyás és Vizeli Máté: "A közönséggel együtt létezünk, nekik játszunk" Ez év elején hallottam először a Góbét élőben játszani, és azóta minden nap meghallgatom egy-két számukat. Zenéjük első néhány taktusa és Várai Áron énekhangja is azonnal magával ragadott, és azóta nem ereszt. Október 5-én, a Müpában ünneplik fennállásuk 15 éves évfordulóját. Kétszer ötven percben adnak áttekintést – némi csavarokkal – az elmúlt időszakról. Igazi örömzene lesz ez, melynek során a közönség minden porcikájában megtapasztalhatja a zenekar egyik legfőbb célját, jelesül azt, hogy bebizonyítsa, a magyar népzene vagy akár a Kárpát-medence szerte létező népzene igenis alkalmas arra, hogy a mai könnyűzenei világba is beépítsék, és ezzel igényes magyar könnyűzenét hozzanak létre. Vizeli Mátéval a zenekar alapító tagjával és Egervári Mátyással beszélgettünk, akik számos hangszeren, brácsákon, hegedűn, gitáron, kobozon, cimbalmon, tamburabrácsán, dudákon, furulyán és fuvolán is játszanak. Kinek az ötlete volt annak idején a zenekar megalapítása és hogyan történt ez?
Reggae: A reggae gyökerei alapvetően a jamaicai népzenében keresendők, de mint a karibi zenék általában, a reggae is afrikai hagyományokból táplálkozik. Ritmus és dallamvilága egészen egyedi. A reggae színei a piros, a sárga, a zöld és a fekete. Minden színnek saját jelentése van: a piros a szeretetet, a sárga a napot, a zöld a természetet, a fekete az embert jelenti. Mindez azt a gondolkodásmódot jellemzi, amelyet a jamaicaiak, illetve a reggae zenészek is sajátjuknak vallanak. A zenéből és művelőikből éppen ezértárad a nyugalom, a pozitív életfelfogás, a természet és a zene szeretete. Jellegzetes hajviselete a dreadlock.
A mostani nyári turnénknak volt egy francia, belga és luxemburgi része, ami nekem szintén maradandó élményeket adott, és a Baltikumban is szép pillanataink voltak. Ezek szervezési munkái sem egyszerűek. Voltak nehéz pillanataitok is? V. : Biztos vagyok benne, hogy minden zenekar életében vannak hullámvölgyek. Tagcseréink is voltak, ilyenkor mindig újra kellett építeni valamit. Lehetnek egyet nem értések is, amikből ki kellett mászni, de hál' Istennek még mindig olyan emberek voltak ebben a zenekarban, hogy ez sikerült, és ebből a szempontból azt is mondhatjuk, hogy szerencsések vagyunk. Viszont láttunk magunk körül ezzel ellentétes példákat is. E. : A legtöbb mélypont a személyi összeférhetetlenségekből adódott a múltban. Ilyenkor lépett közbe mindig Máté. Olyan jellegű mélypont, ami azt jelentette volna, hogy az egész zenekar valami nagyon rossz úton indul el, olyan viszont nem volt. Volt olyan zenei időszak, amikor kicsit poposabb irányba mentünk el, azt Máté és én nem annyira jól éltük meg.
Az aktív szókincsünk egyik tagja a könnyűzene szó, de vajon tudjuk-e, miről van szó, ha azt mondjuk, hogy könnyűzene. Tudjuk, hogy ByeAlex könnyűzenét állít elő, tudjuk, hogy a Margaret Island zenekar összes dala könnyűzenei mű. De mi az a könnyűzene? Ahhoz, hogy ezt megértsük, talán nem a magyar nyelv szépségeiből kell kiindulnunk, mert ha abból indulunk ki, akkor talán oda lyukadnánk ki, hogy azt mondjuk, hogy az a zene, aminek kicsi a tömege. Ez pedig egy egészen abszurd meghatározás. Ha az amerikai angolból indulunk ki és a Cambridge szótárának magyarázatából, akkor viszont rögtön megtalálunk valami észszerű dolgot. "Az a fajta zene, melyhez mindig íródik dalszöveg, erős a ritmusa, s minden fiatal egyén imádja hallgatni, valamint táncolni rá" – áll a Cambridge szótár fogalommeghatározásában. Ki nem találnátok, hogy hogy van angolul a könnyűzene! Ha a 'weightless music' az első tipped, s az 'easy music' a második, akkor el kell, hogy keserítsünk, mert nem. Angolul a könnyűzene a popular music, röviden pedig a pop music.