Tartalom Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) az ipari kémkedés legzseniálisabb bűnözője, aki mások álmait szerzi meg. Amikor áldozata az álomfázisba jut, ő belopózik az elméjükbe, és hozzáfér a legtitkosabb információkhoz is. Saito (Ken Watanabe) visszautasíthatatlan és életveszélyes ajánlattal keresi fel. Egy gondolatot kell elültetnie a haldokló milliárdos, Maurice Fisher (Pete Postlethwaite) tudatalattijába úgy, hogy a célszemély halálos védelmi rendszerrel felvértezett elméje ne kaphassa el. Legjobb emberét, Arthurt (Joseph Gordon-Lewitt) bízza meg a csapat összeállításával.
Miles Cobb gyermekeinek a gyámja. A film születéseSzerkesztés A film ötlete Christopher Nolan fejéből pattant ki azon elképzelés alapján, hogy mi történne, ha lenne egy hely, ahol az emberek beléphetnének egymás álmaiba; egy amolyan álom-megosztó tér. Ez lehetőséget adna rá, hogy hozzáférjünk mások tudatalattijához. És mi lenne, ha valaki ezt kihasználná és visszaélne vele? Továbbá, ha az információt ki lehetne hozni mások elméjéből, egyértelművé válna, hogy az lopott, mivel előtte nem létezett. Nolan a Los Angeles Times újságnak nyilatkozott arról, hogyan került a képbe az egész projekt: "Már nagyon régóta szerettem volna ezt megcsinálni: voltaképpen 16 éves korom óta ezt tervezem" – magyarázta. "Az első vázlatot a forgatókönyvhöz 7-8 évvel ezelőtt készítettem, de az ötlet, az álombéli élet a valóság egy másik állapota, már sokkal régebb óta a fejemben van. Alapjában véve a film a valóság szintjeivel foglalkozik, a valósággal és annak felfogásával, ami engem nagyon érdekel. A film igazából egy akciófilm, ami napjainkban játszódik, némi sci-fi beütéssel.
Az alapszabállyal ellentétben ugyanis akik leszedálva, azaz bedrogozva álmodnak mélyebb szinteken, azoknál előfordulhat, hogy nem ébrednek fel, amikor az álomban megölik őket és elfelejtik, hogy álomban vannak. Ez a szakasz akár az idők végezetéig is tarthat, Cobbnak azonban le kell jönnie ide, hogy kimentsen néhány embert innen… Talán már ennyiből is érzékelhető, hogy az Eredetben minden szimbolikus és áthallásos, sőt, utóbbi tulajdonságának köszönhetően nem csak személyes, de akár társadalmi szinten is értelmezhető. A film összetett felépítésen keresztül lehetőség van számos téma megjelenítésére is, amelyek mindegyikét több szinten, szó szerint és átvitt értelemben is értelmezi lehet. A legfontosabb kérdés, hogy mi a valóság és mi nem? Ezt az egzisztencialista jellegű kérdést eltérő formában, de számos alkalommal feltették már hasonló műfajú filmekben, mint a már említett Mátrixban, de nagyon hasonló témát vizsgálnak az 1998-as Sötét város és az 1982-es Szárnyas fejvadász c. neo-noir sci-fik is.